افزایش خطر انفارکتوس میوکارد حاد دربیماران  دیابتی غیر فعال

9 ژانویه 2015- خطر اولین انفارکتوس قلبی حاد (MI)درافراد دیابتی بالغ غیرفعال درمقایسه  با افراد غیردیابتی غیرفعال  بیش از دو برابر است.

 ارتباط انفارکتوس میوکارد حاد که به عنوان حمله ی قلبی ازآن یاد می شود با دیابت  در این تحقیق آینده نگر در نروژ بررسی گردید. در این تحقیق از 55534 نفر ساکن  ایالت  Nord-Trondelagدعوت به عمل آمد تا در این تحقیق شرکت کنند.

 در این افراد که 20 سال یا بیشترسن داشتند معاینات بالینی لازم به عمل آمد  و از آنها خواسته شد تا پرسشنامه هایی را تکمیل کنند  این کار از سال  1995 تا 1997 انجام گردید  و شرکت  کنندگان پس ازآن  تا زمان تشخیص اولین MIحاد یا زمانی که مطالعه به پایان رسید (31 دسامبر 2008) تحت نظارت  بودند.

 شاخص توده ی بدنی(BMI)، سابقه ی پزشکی، فعالیت بدنی و وضعیت استعمال سیگاردرمیان  متغیرهای موجود مورد بررسی قرار گرفت. همچنین مقدار فشار خون این افراد  و کلسترول کل و قند خون آنها اندازه گیری شد.

موارد MIحاد

در طی 12 سال پیگیری، تعداد 1887 مورد انفارکتوس قلبی حاد شناسایی گردید. نسبت خطر(HR)  درمیان  افراد دیابتی غیرفعال 2.37برابر افراد غیردیابتی غیرفعال بود.

نسبت خطر (HR)  برای  افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 با وزن طبیعی برابر با 1.6بود. این نتایج نشان می دهد افزایش خطر بروز MIحاد به دلیل دیابت و عدم فعالیت  برابر با  1.43برابر است. همچنین این نتایج نشان می دهد احتمال بروز اولین انفارکتوس قلبی حاد در میان افراد دیابتی غیرفعال بیش از 2 برابر افراد غیردیابتی غیرفعال است. این افزایش خطر درافراد دیابتی که  دارای  میزان فعالیت  فیزیکی  زیادی  هستند، مشاهده نمی شود.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2015/jan/increased-acute-myocardial-infarction-risk-for-inactive-diabetics-96262659.html